Завдання І (шкільного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії, 2017-2018 н. р. 7 клас
Завдання І (шкільного) етапу Всеукраїнської учнівської
олімпіади
з хімії, 2017-2018 н. р.
7 клас
Задача 1
1. Установіть відповідність між назвою лабораторного посуду
та номером на малюнку:
|
А. Банка для збереження реактивів
|
Б. Лійка
|
|
В. Конічна колба
|
|
Г. Ділильна лійка
|
|
Д. Колба з боковим відводом
|
|
Е. Круглодонна колба
|
|
Є. Кругла плоскодонна колба
|
|
Ж. Холодильник
|
|
З. Реторта
|
|
И. Мензурка
|
|
І. Стакан
|
|
Ї. Колба Бунзена
|
2. Укажіть призначення цього посуду в лабораторії.
3. Установіть відповідність між номером біля зображення посуду та його
призначенням:
(7 балів)
Задача 2
1. Наведіть по 2 приклади назв хімічних елементів які утворені від назв
:
Ø небесних тіл;
Ø видатних учених;
Ø різних країн.
Ø в назвах яких
відображені їхні властивості.
2. Опишіть історію відкриття
одного із згаданих вами хімічних елементів.
(4
бали)
Задача 3
1.
Заповни таблицю, використовуючи Періодичну
систему хімічних елементів Д.І.Менделєєва:
Символ елемента
|
Назва
|
Заряд ядра атома
|
Кількість електронів
в атомі
|
Номер періоду
|
Номер групи
|
Підгрупа
|
|
Фосфор
|
|
|
|
|
|
|
|
+29
|
|
|
|
|
|
|
|
31
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
VI
|
Побічна
|
Fe
|
|
|
|
|
|
|
2. Існування якого із цих
елементів було передбачено Д.І. Мендєлєєвим?
(6
балів)
Задача 4
Прийшовши додому після
одного з перших уроків хімії, Василь з подивом виявив, що його просто
переслідують хімічні процеси. Так, колір змінюють папір під щіточкою з
аквареллю, екран ввімкненого телевізора, висихаючи бризки бруду на черевиках;
тепло виділяють запалений сірник, батарея опалення і шкіра самого Василя; сира
картопля відрізняється за смаком від смаженої, навіть якщо її вмочити в олію;
бульбашки газу виділяються з пляшки “Кока-Коли” при її струшуванні, зі здобного
тіста і з гарячої сковорідки, на яку потрапила вода.
Віднісши всі ці явища
до хімічних, Василь вирішив, що хімія – найголовніша наука і необхідно вивчати
тільки цей предмет.
Які свої помилки Василь незабаром побачить?
Відповідь мотивуйте.
(4 бали)
Задача 5
Масова
частка Фосфору в бінарній сполуці з Оксигеном дорівнює 43,7 %. Пари цієї
речовини у 8,875 раз важчі за кисень.
1. Виведіть формулу цієї сполуки.
2. Що ви знаєте про елемент Фосфор та історію його відкриття?
(6 балів)
Задача 6
До складу людського організму входить у
середньому 65 % Оксигену, 18 % Карбону, 10 % Гідрогену, 0,15 % Натрію й 0,15 %
Хлору за масою.
Розташуйте позначені вище елементи в порядку зростання числа їхніх
атомів у людському організмі.
(10 балів)
Разом: 37
Завдання І (шкільного) етапу Всеукраїнської учнівської
олімпіади
з хімії, 2017-2018 н. р.
8 клас
Задача 1
При проведенні
підводних робіт для дихання водолазів
застосовується “гелієве повітря”
– суміш кисню і гелію.
1.
Обчисліть об’ємні та масові частки компонентів суміші (%), відносна густина якої за воднем дорівнює 4,9.
- Обчисліть кількість молекул та
атомів, що містяться в вищезазначеній суміші кількістю речовини
0,25 моль.
(4 бали)
Задача 2
Молярна маса
сульфіту трьохвалентного елемента в 1,96 раз більша, ніж молярна маса сульфіду цього елемента.
1. Визначте невідомий елемент.
2. Що вам відомо про сфери застосування
цього елемента?
(4 балів)
Задача 3
Юний хімік Федір Колбочкін вирішив дома дослідити склад декількох засобів
побутової хімії, які використовувала його мама, наводячи лад на кухні і вивести
їхні хімічні формули..
Для цього він взяв засоби:
а) для чищення сантехніки «Туалетне каченя»;
б) для чищення засмічених стічних труб «Містер Мускул»;
в) тверді прозорі кристали, схожі на маленькі кубики (за їх допомогою мама
часто виводила «свіжі» плями від жиру, «посаджені» необережним Федьком на
одяг).
Федір приготував розведені розчини цих засобів і опустив у кожний із них
універсальний індикаторний папірець.
В одному із
розчинів папірець не змінив забарвлення, в іншому – став синім, а ще в одному –
червоним.
1. Опишіть результати Федькових
спостережень. Про наявність яких речовин у складі засобів побутової хімії
свідчать ці дослідження? З якою метою вводять ці речовини до складу засобів
побутової хімії?
2. Яких правил техніки
безпеки треба дотримуватися при використанні вищезгаданих засобів у побуті?
Чому?
3. Який засіб Федькова мама використовувала для виведення жирних
плям?
4. Чи вдалося Федькові за результатами досліджень вивести формули вищезгаданих засобів?
(8 балів)
Задача
4
Суміш
натрій і калій бромідів використовували в медицині при розладах нервової
системи.
Обчисліть кількість йонів Брому, які надходять в організм при
введенні десертної ложки (10 мл) розчину, який містить в 1 л по 30 г зазначених
солей.
(4 бали)
Задача 5
При взаємодії суміші магнію та магній
оксиду масою 16 г із хлоридною кислотою, взятою в надлишку, виділився газ
об’ємом 5,6 л (н.у.).
Визначте
масові частки компонентів (%) у суміші.
(4
бали)
Задача 6
Наведені схеми рівнянь описують процес добування
та властивості сполук металу А:
С2 С2 Д2С
АВ → АС + ВС2; ВС2
→ ВС3; ВС3 → Д2ВС4
Д2
АС → А + Д2С; АС + Д2ВС4 → АВС4
+ Д2С
1.
Визначте зашифровані речовини, якщо масова частка елемента А в
АВС4
становить 40,0%.
2. Запишіть відповідні рівняння реакцій.
3. Зазначте, завдяки яким властивостям і де використовують просту речовину, утворену елементом С.
(10 балів)
Разом: 34 бали
Завдання І (шкільного) етапу Всеукраїнської учнівської
олімпіади
з хімії, 2017-2018 н. р.
9 клас
Задача 1
Два юних хіміки добували водень. Один із них розчиняв у хлоридній кислоті
алюміній, інший – залізо. Обидва отримали однакові об’єми газу.
Який із
хіміків витратив більшу наважку металу (г) для добування водню і в
скільки разів?
(4
бали)
Задача 2
Напишіть по одному рівнянню реакцій між двома газами,
внаслідок яких утворюються:
1. одна рідина;
2. один газ;
3. два гази;
4. одна тверда речовина;
5. одна тверда речовина та
одна рідина;
6. одна тверда речовина та
один газ;
7. одна рідина та один газ.
Агрегатні стани реагентів і продуктів
реакцій наведено за атмосферного тиску та температури +25˚С, але припустимі
реакції, що відбуваються за інших умов.
(7 балів)
Задача 3
1. В яких ступенях окиснення фосфор і кальцій мають однакові електронні
конфігурації? Зобразіть ці електронні конфігурації.
2. Чи
можуть ще інші елементи в певних стійких ступенях окиснення мати таку ж
електронну конфігурацію? Назвіть ці елементи та зазначте їх ступені окиснення.
Наведіть приклади відповідних сполук цих елементів, назвіть їх.
3. Напишіть рівняння реакції кальцію з фосфором. Складіть електронний
баланс, зазначте окисник і відновник.
(6 балів)
Задача 4
Елементи А, В і С належать до однієї групи періодичної системи хімічних елементів
Д.І.Мендєлєєва і розташовані в трьох суміжних рядах. Двовалентний елемент А
утворює з Гідрогеном сполуку масова частка Гідрогену в якій дорівнює 11,1 %.
Елемент В утворює з елементом А дві сполуки, масова частка елемента А в яких
становить 50 % та 60 % відповідно. Елемент С не утворює летких сполук із
Гідрогеном.
1.
Про які елементи А, В і С йде
мова?
2.
Охарактеризуйте бінарну сполуку, що складається з атомів елементів С та А, якщо С у цій сполуці
проявляє максимальний ступінь окиснення. Передбачте хімічні властивості цієї
сполуки, напишіть 2 відповідні рівняння реакцій.
3.
Що вам відомо про елемент С?
(6
балів)
Задача 5
У воді розчинили 5 г мідного купоросу CuSO4•5H2O та довели об’єм розчину до 500 мл (ρ=1 г/см3).
Обчислити:
- Масу солі в отриманому розчині.
- Молярну
концентрацію розчину.
Чому не завжди виправданим є використання мідного купоросу як антисептика в
будівництві та фунгіциду в сільському господарстві?
(4 бали)
Задача 6
У п’яти склянках знаходяться безбарвні
розчини калій карбонату, калій сульфіду, калій йодиду, калій нітрату, калій
хлориду.
- Запропонуйте один реактив, за допомогою якого
можна визначити кожну речовину.
- Вкажіть ознаки, за якими це можна
зробити.
- Напишіть рівняння відповідних хімічних реакцій.
(10 балів)
Разом: 37
Завдання І (шкільного) етапу Всеукраїнської учнівської
олімпіади
з хімії, 2017-2018 н. р.
10 клас
Задача 1
Установіть відповідність між формулою речовини та її
застосуванням.
Відповідь представте у вигляді: №
речовини – тривіальна назва речовини – відповідна літера.
|
H2O
|
А
|
абразивний матеріал
|
|
I2
|
Б
|
виготовлення настоянок у фармацевтиці
|
|
NaHCO3
|
В
|
коштовний камінь
|
|
SiO2
|
Г
|
консервант
|
|
S
|
Д
|
розпушувач тіста
|
|
C2H5OH
|
Е
|
засіб для анестезії
|
|
NaCl
|
Є
|
складова частина пороху
|
|
CH3СОOН
|
Ж
|
мінеральне добриво
|
|
Аl2O3
|
З
|
«сухий лід»
|
|
N2O
|
И
|
найпоширеніший розчинник
|
|
CaCO3
|
Ш
|
засіб для очищення труб від жиру
|
|
C
|
Ї
|
антисептик
|
|
NH4NO3
|
Й
|
будівельний матеріал
|
|
CO2
|
К
|
найпоширеніша харчова добавка
|
|
NaOH
|
Л
|
оздоблювальний камінь білого кольору
|
(15 балів)
Задача 2
Внаслідок окиснення
невідомого металу масою 5 г утворилося 9,44 г оксиду металу.
- Здійсніть необхідні розрахунки та
назвіть метал.
- Опишіть сфери застосування металу та
його сполук.
(4 балів)
Задача 3
Гази A (DH2 = 8,5) та B
(DH2 = 16) реагують між собою за високих температур із утворенням
рідини C та газу D, або при нагріванні у присутності
каталізатора (Pt) – з утворенням тієї ж рідини C та газу E. Якщо газ E за кімнатної температури змішати з
газом B, утворюється газ F, забарвлений у бурий колір.
Пропускання суміші газів F та B через рідину C призводить до утворення розчину кислоти G. При взаємодії цієї кислоти з газом A утворюється біла кристалічна сполука H. При нагріванні цієї сполуки утворюється рідина C та газ K, який підтримує горіння та при нагріванні до високої температури
перетворюється у суміш газів B та D.
1.
Розшифруйте всі речовини, напишіть рівняння реакцій, про які
згадувалося в умові задачі.
2.
Гази A, D, E,
F, K можна отримати за допомогою реакцій кислоти G з металами. Наведіть приклади
таких реакцій та вкажіть умови їх проведення.
(6
балів)
Задача 4
Напишіть рівняння реакцій, що ілюструють
схему перетворень, вкажіть умови їх проведення:
Zn(NO3)2→ZnS
Zn X ZnCl2 ® Zn
K2[Zn(OH)4]→ K2ZnO2
- Визначте речовину Х.
Який тип зв’язку притаманний цій сполуці?
- Якою найбільшою
кількістю стрілок (кожна відповідає одностадійному перетворенню) вдається
доповнити схему? Запишіть рівняння відповідних реакцій.
- Зовнішнє чи
внутрішнє застосування мають ліки, що містять речовину Х?
Відповідь мотивуйте.
(6 балів)
Задача 5
На технічний кальцій карбід масою
42,80 г, що містить 19,20 % домішок, подіяли водою. Отриманий ацетилен піддали
циклізації.
1. Обчисліть масу бензену, що
утворився при цьому, якщо виробничі втрати складають 25%.
2. Опишіть особливості будови молекули
бензену. Чому ароматичні вуглеводні, на відміну від усіх інших ненасичених
вуглеводнів, стійкі до дії окисників і входять до складу природної
вуглеводневої сировини?
3. Наведіть приклади взаємодії бензену
з хлором. Назвіть продукти реакцій за міжнародною номенклатурою.
(6
балів)
Задача 6
Два
юних хіміки добували водень. Один із них розчиняв у хлоридній кислоті алюміній,
інший – залізо. Обидва отримали однакові об’єми газу.
Який із
хіміків витратив більшу наважку металу (г) для добування водню і в скільки разів?
(6 балів)
Разом: 43
Завдання І (шкільного) етапу Всеукраїнської учнівської
олімпіади
з хімії, 2017-2018 н. р.
11 клас
Задача 1
За якими
ознаками прийнято класифікувати речовини на неорганічні та органічні?
Наведіть 2-3 приклади, що підтверджують вашу відповідь.
Перед вами наступний список:
Ø нашатирний спирт;
Ø настоянка йоду медична;
Ø олеум;
Ø бензен;
Ø столовий оцет;
Ø гліцин;
Ø алебастр;
Ø бензин;
Ø пісок;
Ø питна сода;
Ø мило;
Ø глина.
Оберіть із
поданого списку:
1. Чисті речовини і суміші.
2. Органічні та неорганічні речовини.
3. Вкажіть формули зазначених вами речовин та склад сумішей.
(6
балів)
Задача 2
До розчину, що містить 4,9 г
ортофосфатної кислоти, долили розчин лугу масою 96 г з масовою часткою натрій
гідроксиду 5%. Розчин, що утворився внаслідок взаємодії речовин, упарили
досуха.
Визначити
масові частки речовин (%) у сухому залишку.
(4 бали)
Задача 3
У воді розчинили 5 г мідного купоросу CuSO4•5H2O та довели об’єм розчину до 500 мл (ρ=1 г/см3).
Обчислити:
- Масу солі в отриманому розчині.
- Молярну
концентрацію розчину.
- Чому не
завжди виправданим є використання мідного купоросу як
антисептика в будівництві та фунгіциду в сільському господарстві?
(6 балів)
Задача 4
Напишіть рівняння реакцій, що ілюструють схему перетворень,
вкажіть умови їх проведення:
Zn(NO3)2→ZnS
Zn X ZnCl2 ® Zn
K2[Zn(OH)4]→
K2ZnO2
- Визначте речовину Х.
Який тип зв’язку притаманний цій сполуці?
- Якою найбільшою
кількістю стрілок (кожна відповідає ідроген карбон перетворенню) вдається
доповнити схему? Запишіть рівняння
відповідних реакцій.
- Зовнішнє чи
внутрішнє застосування мають ліки, що містять речовину Х?
Відповідь мотивуйте.
(6
балів)
Задача 5
До одноосновної органічної кислоти масою 35,2 г долили 54,55 мл розчину
натрій гідроксиду (ρ=1,1 г/см3) з масовою часткою лугу 20 %, а потім
– концентрованого розчину натрій ідроген карбонату. При цьому виділилося 2,24 л
газу (н.у.).
Установіть формулу кислоти, назвіть її за міжнародною номенклатурою та наведіть її
тривіальну назву.
(6
балів)
Задача 6
У результаті повного спалювання сплаву двох елементів масою 11,9 г у
струмені кисню утворюється суміш оксидів масою 22,74 г, а під час обробки такої самої кількості сплаву надлишком хлоридної
кислоти виділяється водень об’ємом 13,44 л і залишається нерозчинний залишок
масою 1,1 г.
1.
Визначте якісний та кількісний (%) склад сплаву.
2.
У чому його можна розчинити повністю? Наведіть відповідні
рівняння реакцій.
(6
балів)
Разом: 34
Комментарии
Отправить комментарий